Onze eigen aanpak, gesteund door kennis en ervaring van anderen

In juni 2023 ging Isabel Juliana, Programmamanager toekomstbestendig opleiden bij het Albert Schweitzer ziekenhuis, aan de slag met de opdracht om een leerunit op te zetten. Hoe verliep dat proces en wat was de bijdrage van Partners in Ontwikkeling?

De opdracht kwam voort uit een intern onderzoek naar de uitstroom van verpleegkundigen tijdens of net na hun opleiding. Eén van de oorzaken was dat de manier waarop studenten begeleid werden niet aansloot bij de behoeften. Met haar team ging Isabel op zoek naar een meer efficiënte en betere manier van opleiden en begeleiden. Want met de huidige arbeidsproblematiek was de wens om zo veel mogelijk nieuwe collega’s te blijven leiden.

Tijdens de analyse fase zagen zij dat verschillende ziekenhuizen leerunits opzetten, met goede resultaten. Op een leerunit gaan studenten zelfstandig werken onder supervisie van begeleiders. Zij begeleiden leerlingen op een coachende manier.  “De coachende begeleidingsvorm sprak ons erg aan. Tijdens ons onderzoek naar het opzetten van een leerunit kwamen we ook Partners in Ontwikkeling tegen.” Isabel vertelt over de kennismaking met Partners in Ontwikkeling. “We zijn met een groep vanuit ons ziekenhuis op bezoek gegaan in Den Bosch. We werden gastvrij ontvangen met een Bossche bol, een goed begin! Tijdens de dag deelden verschillende partners hun ervaring met het opzetten van een leerunit met ons. Daar zijn zij inmiddels bedreven in en ze spreken de taal van de werkvloer, dat bleek voor ons waardevol.”

“We hebben gekozen voor een samenwerking met Partners in Ontwikkeling op een manier die past binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis. We zijn immers een eigen organisatie met een eigen cultuur. Een aanpak van andere organisaties kan je niet één op één kopiëren. We hebben er ons eigen sausje overheen gegoten.”

Partners in Ontwikkeling heeft op verschillende manieren ondersteund bij het opzetten van de leerunit. “We hebben met Nicole overlegt hoe we de samenwerking vorm konden geven. We kwamen tot een praktische aanpak. Zo was trainer Monique bijvoorbeeld aanwezig bij het eerste overleg met de afdeling waar de eerste leerunit kwam. En trainden en coachten zij de begeleiders van de leerunit. Hun ervaring uit de praktijk hielp ons om de vertaalslag te maken.”

De leerunit van het Albert Schweitzer ziekenhuis is gestart in januari 2024, de eerste groep studenten is bijna klaar. Een tweede afdeling staat al klaar om de volgende leerunit te worden. “We zijn trots op het resultaat! We hebben gebruik gemaakt van elementen die bij andere organisaties werkten en die op onze eigen manier toegepast. Dat die manier van werken soms even schuurde met de aanpak van Partners in Ontwikkeling heeft voor extra glans gezorgd.

De vernieuwde vorm van opleiden zorgt ervoor dat je meer studenten kan opleiden want een begeleider heeft in plaats van één student een groep onder zich. Het geeft meer ruimte aan het leerproces zodat de student echt de regie kan pakken. En het coachend begeleiden stimuleert het samen leren, van en met elkaar. Ook de studenten waarderen deze manier van opleiden, we krijgen al aanvragen om ook op de leerunit te starten.”