Actiegericht leren, want zwemmen leer je ook niet uit een boekje

Wat is dat, dat Actiegericht leren? Deze vraag krijgen we bij Partners in Ontwikkeling geregeld. Kort gezegd is het leren door ervaring en actie.

Deelnemers leren door actief aan de slag te gaan met praktische situaties, problemen op te lossen en daarop te reflecteren. En dat werkt, want ze passen leerstof, nieuwe vaardigheden en inzichten direct toe. En net zoals je niet kan leren zwemmen met een theorieles geldt dat ook voor vaardigheden zoals coachend leidinggeven en projectmatig werken of het begeleiden van een verandering. Dat leer je door te doen!

Een aantal kenmerken van Actiegericht leren zijn:

Praktijkgericht: Deelnemers passen de leerstof direct toe in de praktijk en werken met echte situaties of taken.

Reflectie: Deelnemers analyseren hun ervaringen en de resultaten, evalueren de uitkomsten en bekijken hoe ze hun aanpak kunnen verbeteren.

Samenwerking: Deelnemers werken vaak samen om problemen op te lossen. Dit bevordert het delen van verschillende inzichten en zo leren zij van elkaar.

Continue cyclus: Actiegericht leren is een herhalend proces dat bestaat uit een cyclus van actie, reflectie, aanpassing en opnieuw actie ondernemen.

Probleemoplossing: Door het oplossen van problemen en uitdagingen uit de praktijk is het leerproces direct relevant voor de deelnemers.

Zelfsturing: Deelnemers hebben een actieve rol in hun eigen leerproces en bepalen zelf hoe ze hun kennis en vaardigheden willen ontwikkelen.

Met Actiegericht leren ontwikkelen professionals vaardigheden die zij direct en blijvend in kunnen zetten bij praktische problemen en veranderprocessen. Een bijkomend voordeel is dat Actiegericht leren makkelijk aangepast kan worden aan de behoeften van de deelnemers en de specifieke doelen van het leerproces.

Actiegericht leren vormt de basis voor de Actieleertrajecten van Partners in Ontwikkeling. In kleine groepen gaan professionals gezamenlijk aan de slag te gaan met situaties uit de praktijk. Onze ervaren en kundige trainers delen hun kennis en laten de deelnemers zelf aan het roer staan. Door intervisie en reflectie haalt de groep het optimale uit ieders leerdoelen.